Dünyada
başarılı eğitim sistemi ile dikkat çeken Finlandiya’da eğitim sisteminin genel
amacı, tüm nüfusun eğitilebilmesi ve yetiştirilebilmesidir. Yaşam boyu öğrenme,
temel eğitimden yetişkin eğitimine yaşamın tüm aşamalarında daima yeni şeyler
öğrenme isteği ve ideali eğitimin en önemli ilkesidir (Ministry of Education
2002). Finlandiya eğitim sistemi gelişen teknoloji ile bireylerin değişen
gereksinimlerini çok iyi belirlemiş ve bu konuda hızlı yeniliklere imza atmış
durumdadır.
Bu aşamada büyük bir yeniliğe daha imza atan
Finlandiya eğitim sisteminde bu hafta itibarı ile bir ilköğretim okulunda
başlanan pilot uygulama kapsamında görev alan minik robotlar, yabancı dil ve
matematik eğitiminde öğrencilere ve öğretmenlere yardımcı oluyor.
Finlandiya’nın
Tampere şehrindeki bir ilköğretim okulunda başlanan uygulamada yabancı dil
eğitimine destek veren "Elias" isimli robotlar, 23 dil konuşabiliyor
ve öğrencilerin sorularına yanıt verebilecek gerekli yazılıma sahip. Ancak
pilot uygulama sürecince Elias sadece Fince, İngilizce ve Almanca dillerinde
iletişim kuracak.
Bu yeni teknolojiyle çalışma fırsatı bulan
öğretmenler, Elias'ın çocukları derse çekme konusunda faydalı olduğu görüşüne
birleşmiş durumdalar. Yabancı dil öğretmenlerinden Riika Kolunsarka, "Bu
projede ana fikir zannedersem öğrencilerin derse katılımını ve derse karşı motivasyonunu
artırmak. Elias'ı farklı alıştırma yöntemleri ve farklı aktiviteler için önemli
bir araç olarak
görüyorum" dedi.
Burada dikkat edilecek nokta bu robot öğretmenlerin,
Finlandiya’lı eğitimciler tarafından amaç değil araç olarak görülmesi müfredata
yardımcı olacağı konusunda görüş birliğine varmış olmalarıdır.
Öğrencinin yeteneklerini ve seviyesini algılayabilen
robot, dersle ilgili sorularını bu doğrultuda soruyor. Ayrıca öğrencinin
öğrenmeye karşı cesaretini güçlendirecek sözler de sarf ediyor. Elias sahip
olduğu yazılım sayesinde öğretmenlere de öğrencilerin derslerde yaşadığı
zorluklar hakkında geri bildirimde bulunuyor.
Yaklaşık 30 cm uzunluğundaki Elias farklı hareketler
yapabiliyor, danslarla da öğrencilerin ilgisini çekebiliyor. Elias'ın bir
benzeri olan “OVObot” olarak bilinen bir başka model robot ise matematik
derslerinde öğretmenlere ve öğrencilere yardımcı oluyor.
Bu projenin pilot olarak uygulanmasındaki amaç,
robotların eğitimde kaliteyi arttırıp arttırmadığını tespit etmektir. Her ne
kadar robotlar yabancı dildeki ve matematikteki yetenekleri yeterliliği
konusunda bir şüphe yok ancak robotların ilköğretim çağındaki çocuklarla dolu
bir sınıfta disiplini sağlaması onlara anlık tepkiler vermesi söz konusu değil.
Bu açıdan bu projenin amacı yukarıda da belirttiğimiz gibi öğretmenlerin yerini
alacak robot öğretmenler üretmek değil eğitim sisteminin kalitesini arttırmak
için öğretmenlere yardımcı araçlar geliştirmektir.